Culturele ontmoetingen met het Verre Oosten

Artistieke uitingen uit de Aziatische wereld doen voor ons Westerlingen soms wat vervreemdend en mysterieus aan. Denk bijvoorbeeld aan het Terracotta-leger, dat werd aangelegd door de eerste keizer van China: Qin Shi Huangdi. Dit is een ondergronds dodenleger van meer dan 8000 krijgers van klei. Alle beelden kregen een uniek gezicht en stuk voor stuk werden ze getooid met bronzen wapens. Deze zijn door de eeuwen heen helaas gestolen – het beeldenleger houdt namelijk al sinds 210 voor Christus de wacht. Ook zonder wapentuig ademt dit kolossale kunstwerk een totaal andere sfeer dan wij Hollanders, in ons land van Madurodam en Jacob van Ruisdael, gewend zijn.

De aantrekkingskracht van Aziatische cultuur

Naast vervreemding wekken de creaties uit het Verre Oosten echter ook aantrekkingskracht op ons uit. In de veertiende eeuw raakten de handelaren van de VOC gefascineerd door Chinees porselein. Ze importeren het naar Nederland en al snel wordt het een grote hit. Als welgestelde Nederlandse familie tel je pas echt mee als je een servies van Chinees porselein uit de kast kan toveren tijdens een kopje thee met de buren. Er bestaat echter nog geen Ali Express. Men kan daardoor niet zomaar een dergelijke serviesset bestellen. Vandaar dat Nederlandse pottenbakkers de Chinese creaties proberen te imiteren. Ze gebruiken mergel uit Limburg en kobalt als kleurstof om de kenmerkende blauwe beschildering voor elkaar te krijgen. En zie daar: Delfts Blauw is geboren! Met hulp van de Chinezen komt een van de meest befaamde Nederlandse cultuuruitingen tot wasdom.

Hedendaagse culturele ontmoetingen tussen Oost en West

Ook in de huidige tijd laten we ons graag inspireren door kunstenaars uit het Oosten. Zo verslinden Westerse lezers de boeken van Haruki Murakami, wiens karakters door zowel Westerse als Oosterse denkbeelden en filosofie├źn gedreven worden. De talentvolle modeontwerper kenzo Takada springt eveneens in het oog. Ook hij bewandelt de grens tussen West en Oost in het ontwerpen van zijn kleding. Bengaalse leeuwen prijken op truien met een Westers urban-design. Ooit was hij de eerste mannelijke modeontwerper op de academie van Tokio. Nu bestormt hij de Nederlandse markt. Honderden jaren na het ontstaan van Delfts Blauw, toont Takada aan dat er mooie dingen kunnen ontstaan als men Oosterse en Westerse culturen laat ontmoeten tijdens het ontwerpen van een product. In een wereld waarin Oost en West steeds meer lijken te botsen, vormt de cultuur wellicht het terrein waarop onze werelden dichter tot elkaar kunnen komen.